Jak zkrotit výdaje? Veďte si rozpočet domácnosti!

kategorie: Rady a Tipy | 0
Rozpočet domácnosti
Rozpočet domácnosti Zdroj: Pinterest.com

Statistiky uvádějí, že až dvě třetiny domácností v ČR fungují, co se týče financí, tzv. na doraz. Pokud i vy máte podobný problém, je nejlepším řešením si vést rozpočet domácnosti. Cílem takového rozpočtu je nejen sledovat za co v měsíci běžně utrácíte, ale i kde a jak si vytvářet rezervy na větší nepravidelné výdaje.V zásadě je jedno, jestli si rozpočet domácnosti budete vést v excelu nebo vám postačí papír a tužka. Důležitá je hlavně pravidelnost, důslednost a upřímnost sama k sobě.

Rozpočet domácnosti je praktické si zapisovat po sloupcích zvlášť pro příjmy, výdaje a rezervy. Mezi příjmy patří mzda, sociální dávky, příjmy z pronájmů, alimenty, důchody i jednorázové nepravidelné příjmy, např. z prodeje starého oblečení či nábytku. Výdaje je vhodné si dále, v rámci samostatných sloupců, rozdělit do dvou kategorií: pravidelné měsíční výdaje a nepravidelné větší výdaje. Do pravidelných výdajů patří výdaje spojené s bydlením (nájem, poplatky za energie), výdaje za potraviny, telefon, drogerie, provoz automobilu, výdaje na děti, domácí mazlíčky, pravidelné výdaje na volný čas, splátky úvěrů, pravidelné spoření apod. Nepravidelné výdaje naopak zahrnují dárky k narozeninám či Vánocům, jednou ročně platby pojištění, výdaje na dovolenou, nákup nového spotřebiče apod. Na tyto výdaje je třeba dopředu myslet a vytvářet si na ně tzv. rezervu.

Při vedení rozpočtu je vhodné dodržovat pár pravidel. Důležité je zapisovat si opravdu každý příjem a každý výdaj. Většina lidí má tendenci zapomínat na drobné výdaje typu káva, časopis, cigarety apod. Většinou jsou to ale právě tyto drobné výdaje, díky kterým nám měsíčně utíká nezanedbatelné množství peněz. Dalším důležitým pravidlem je vydržet u zapisování alespoň několik měsíců. Po takovéto delší době teprve dokážete identifikovat, kudy vám utíkají peníze zbytečně. Také po čase budete schopní si dopředu naplánovat výdaje na další měsíc a tyto následně porovnat se skutečností. Právě toto porovnání vám dá v oblasti řízení vlastních financí nejvíce.

Napsat komentář